Renholmen, Åbyn

Kvällssol vid Renholmen. Foto: CL

Besökte en by där vi hittade en Lanthandel som sålde ALLT ! Jag upprepar, ALLT !
Bland matvaror och däck, krukor och overaller, mjölk och fotogen, billampor och toalettstolar inhandlades storögt en påse bullar och en Harry Boy.......

Vid Renholmen intill vattnet bromsade vi in och bestämde oss för att stanna.
Det var då vi upptäckte det !
Punka på husbilen !
Snabbfotad, effektiv, händig medresenär klarade problemet på 15 minuter. Pingstafton räddad !
I skogen fortsatte jag murvlande murkelsök, nu med en del framgång. Sen blev det en fantastisk kväll i stark kvällssol  och fötterna fick sig ett dopp intill bryggan. Senare samling med andra campare vid elden.

Blankselet, skogsnära vid vatten

Mitt mellan fors och murklor.  Foto: CL

Pingsthelgens 1:a stopp blev vid Blankselet, där jag gjorde en sväng i skogen men någon hade varit där före mej och plockat de murklor som jag behövde. Träffade 2 trevliga vildcampande par som också valt platsen intill vattendraget. Blåsig kväll men morgonen var desto bättre, efter en kaffetår bar det iväg igen.

Guldfisk i den egna dammen, vackert och rogivande !  Foto: CL

På hemvägen passerades en god vän som tillsammans med make anlagt en egen damm på gården. I deras Lusthus planerades mer resor samtidigt som vi skrattade åt tidigare utflykter tillsammans.

Benbryteforsen

Benbryteforsen vid Piteåälven. Foto: CL

Efter Trollforsen, och Ljusselsforsen vid Piteå-älven så blev det dags för Benbryteforsen. Namnets ursprung lämnar jag till din egen fantasi. Stämde träff med H+S som också bestämt sej för övernattning vid forsen. Vid elden njöt vi av kvällssol men även en och annan regnskur.
Herr Åska lät sin stämma ljuda över forsen men vi tog ingen notis eftersom vi mest tittade på den örn som kretsade uppåt i vida cirklar.
En 3-rätters middag med 2 husbilars samlade resurser från kylskåpet  avslutade eftermiddagen. Vi försökte sätta namn på anrättningen men  gav upp efter första försöket. En halv glassbåt nedtryckt i en chokladmuffins döptes till Titanic....

Trollforsen

Strålande sol på kvällen vid Trollforsen. Foto: CL

Med tårna nedstuckna bland stenarna i det iskalla vattnet vid Trollforsen filosoferar jag om släktens gång och människoöden.
Intill oss vid forsen står ett ungt par i 25-årsåldern med husvagn modell äldre. De går ofta iväg mot forsen för att dra upp fisk, ibland tillsammans och ibland var för sig. Oftast kommer de tillbaka med en fisk i handen.
De berättar att de studerar i Umeå och detta är deras semesterparadis.
För övrigt har killens pappa stått på samma plats med sin husvagn i 40 år, varje sommar.
Tror att den piercingprydde högstuderande sonen kommer att förvalta platsen lika bra.
Dessutom har pappan flyttat med ny sambo till Amerika. Hela historien låter för övrigt som ett uppslag till en bra bok.....

Trollskog i sena kvällen, bara Näcken fattas.....  Foto: CL

Ljusselsforsen

Ljusselsforsen med Burmabron långt borta.  Foto: CL

Slår läger vid Ljusselsforsen, där ett 10-tal antal ekipage kommit på samma sak. I både regn och sol grillar och eldar vi naturligtvis. Några provar på fiske med blandat resultat. Efter en 4 km´s promenad träffar vi på en norsk långtradarchaffis som rastar med en kopp kaffe. Han kör fisk från Finnmarken mot södra Norge och passerar Sverige för att köra på bättre vägar. Det var det närmaste jag kom ädelfisk den dagen.

Jävre, din oas vid E 4:an.

Fyren i Jävre. Foto: CL

Söder om Piteå, 23 km närmare bestämt, ligger Jävre. En pärla utefter E4:an.
Här har man gått ihop i byn för att samverka och utveckla. Inte underligt att Jävre blev utsedd till Årets By !
Oerhört vackert med fyren, de gamla bodarna, Fyrvaktarna stuga, kanalerna, hamnen.
En oas för husbils och husvagns-stopp. På Vägverkets rastplats får du allt du behöver när du stannar till. Fantastisk miljö med mycket att titta på.
Tar du gångvägen UNDER E4:an så finns där restaurang och livsmedelsbutik.

Listen to the rythm of the fallin´rain.....                  Bild från premiär-reklamen på 60-talet.

Men också, sist men inte minst..... JÄVRE Turistbyrå !
Den byggdes på 60-talet och är nu ombyggd för att ge den rätta 60-talskänslan. Och man har verligen lyckats ! Jag stannar till där minst ett par gånger per sommar....och minns:
Tio i Topp-musiken i hörlurar, bilen Anglia som man kan provsitta och höra CG Hammarlund och signaturmelodin från Sveriges Bilradio genom högtalarna, titta på gamla tetrapack, inflätade termosar, spiktavlor, oranga ryamattor, höra referatet från månlandningen.
Nostalgi på hög nivå !

Vilken rastplats 10 meter från E4:an kan stoltsera med denna miljö !!!             Foto:CL

Skellefteå med camping + mässa

Husbilar och husvagnar på Vårmässan.         Bosse Bildoktorn.

En tur till Skellefteå Camping med sedvanlig Vårmässa. Därifrån gick jag (som alla andra) med påse laddad med korvar, paltar, pastejer  från Piteåorten Chark. Mängder av sockar, 10 för 100 kr, kryddor etc.
Väderflickan Tone Bekkestad var på mässan men henne missade jag.

Vid middagstid ockuperade vi servicehusets fina köksavdelning med goda vänner och gjorde buffe´middag. Där fanns även ett härligt gäng från Ånäset ovanför Umeå. Sen blev det korvgrillning vid lägerelden sent på kvällen.
Promenad i omgivningarna vid 8-tiden på söndagmorgon avslutade helgen med kombinerat sol/regn-väder.

Folkets Park, symbolen för dans?   Bosse Bildoktorn "in action".

Måskuosuwane

På ume-samiska heter orten Måskuosuwane, på svenska Moskosel. Ordet måskous betyder innestängd och suwane betyder lungt vatten. Inloppet och utloppet till sjön ligger väldigt nära varandra och en försvenskad variant skulle då bli vändsel.
Iallafall är det mycket vackert med vatten runt kring väg och rastplats. Solen gjorde sitt bästa för att värma husbils-globetrotterkind. Sjöfåglarna kryssade mellan isflaken och varnade varandra för inkräktande rastplatsbesökare.

Senare på kvällen när solen gått i moln kom en rejäl "tornado" med skräckblandade aktiviteter. En person stod och blåhöll den utvevade markisen, en satt med flygfärdiga plastkaffekoppar och skrattade hysteriskt. En tredje jagade sittdynor med utmärkta segelflygsegenskaper och en kvinna med yllefilt runt kroppen tog vind och rusade ofrivilligt över rastplatsen.
Efteråt kändes det rätt att lufta strupen med slagdängan.... Vårvindar friska....

Isande vacker spegelbild. Foto: CL

Valborgshelg i Storforsen

Mäktiga Storforsen i Norrbotten. Foto:CL                     Andra mäktiga symboler.  Foto:CL

I medhavd ryggsäck trängdes korv, samekniv, senap, grillpinnar, kall öl och vattenflaska när vi anlände till majbrasan vid Storforsen. Det delades ut sångblad med de typiska vårsångerna som till exempel Sköna Maj.... Alla tog i och sjöng, både de med alldeles utmärkt sångröst men även några som mer lät som gris på väg till slakt. Men vad gör det när alla gläds åt vårens ankomst. Rekryterare av Idol-deltagare hade inget att hämta vid den brasan.

En god vän jag träffade berättade om ett dråpligt minne som utspelades för några år sedan ute på havet utanför Luleå. Vid ett besök hos sin son i Amerika köpte han en snygg skinnkepa i Bronx. Ordningssam som han är skrev han sitt namn och mobilnummer på insidan. Vid seglats utanför Luleå några veckor senare blev det hårt väder och kepan valde att lyfta från grånad skalp och göra sin egen segelutflykt på böljan blå. Ett försök att håva upp den misslyckades och Amerikatrofen seglade vidare, i motsatt riktning.
Ett par månader senare ringer en man och förklarar försiktigt och halvt förskräckt sitt ärende.
Han har hittat en skinnkepa flytande vid strandkanten vid Seskarö. Funderade länge innan han tog mod till sig och ringde upp den som han befarade "drunknade mannen".
Glad fick han höra att mannen vars huvud senast befunnit sig i kepan levde och skrattade gott och hjärtligt.
Kepan hade kryssat sig förbi ett 50-tal öar för att hamna vid Seskarö.

Camping vid Storforsen.                                       Braskväll med enastående bakgrund.

Lite kuriosa: Två herrar jag känner gick en bit upp efter vattendraget och pimplade på eftermiddagen, utan resultat dock. Dagen efter när vi går på bron släpper stora isflak och ett isflak innehöll deras pimpelhål ! Tyvärr hann jag inte upp med kameran.