Dammöppning och Pontare

 
Pontare m. fru.  Foto: HL                            Dammluckor målade av konstnären Bengt Lindström.
  
Dammöppning i 15 minuter vid Porjus, under Vattenfalls 100 årsjubileum. Foto: CL

Vattenfall firar 100 år , likaså orten Porjus. Vid vårt besök på hemvändardagen bjöds det på dammöppning under 15 minuter, Roger Pontare i högform, helikopterlyft, marknad och en mängd andra aktiviteter. Mycket trevligt !

  
Roger Pontare i högform.         Rökt röding säljes.....             Henny säljer böcker och berättar.

Kvällen innan stod vi vid ligga. Jag menar... Vi parkerade husbilen vid Ligga-dammen.
Träffade på en tysk ensamturistande kvinna som färdades i en äldre WW-buss. Hon hade varit ute i 33 dagar och skulle återvända på ca.1 månad. Bjöd henne på nyuppdragen gädda som vi halstrat på öppen eld. På samma plats fanns ungefär 15 ekipage, svenskar, tyskar och någon dansk.


MYCKET el utvinns i Norrbotten !!!!   Varsågod !!!!

För dig som är intresserad så kan du se var och hur mycket el som utvinns i denna tabell ovan.
Fick en kommentar av en bekant som påpekade mitt intresse för el, förra sommaren gjordes nämligen ett besök i ett kärnkraftverk... Men det ÄR intressant, hur människan kan använda, förädla och utnyttja elkraft !

Kommentarer
Postat av: Elin

Hej, Du verkar ha en trevlig semester, jag såg först inte Pontare på filmen du skickade, letade efter en röd toffs, men nu ser jag. :)

2009-07-06 @ 12:59:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0