Strömmarna i Arjeplog - kärt återseende


Norrländsk sommarkväll vid 22-tiden !    Foto: CL

Resan gick vidare mot strömmarna i Arjeplog. Var där förra året fast då lite senare på hösten. Kommer ihåg alla fiskare med sina pannlampor som likt eldflugor rusade runt i natten. En stark upplevelse med unga människor i kombination med gamla erfarna fiskerävar. Konstaterar att fiske går i arv likaså kunskap.

  

 När vi anlände till strömmarna fick vi höra talas om räven som visade sig väldigt nära inpå besökare. En av fiskarna hade rävspår på sin bil och en söndergnagd antenn. Hur förklarar man det för sitt försäkringsbolag ?

  
Närkontakt med lilla räven..............     Foto: CL

Denna gången blev upplevelsen extra stark eftersom jag för 10-talet år sedan bodde mitt i skogen och alla vilda djur tätt inpå. Hade  då en räv som jag skötte om eftersom den skadats. Den fick sova i en låda på dagarna men på natten när det var rävens vakentid skrek den och förde ett herrans liv. Tyckte dessutom om att gnaga på elkablar vilket inte är så bra om man vill överleva sjukhuskarantän.
Till slut när den frisknat till (och jag gick radarstyrd till mitt arbete eftersom jag inte fått sova) släpptes den fri.
Varje kväll  den sommaren kom den tillbaka när jag ropade för att inta kvällsmat och lyssna på en "mors" förmanande råd inför det riktiga livet i skogen. Akta dig för......bla bla bla..... 

Räven vid strömmarna i Arjeplog uppträdde ungefär likadant. Tack räven för att jag fick träffa dig en stund !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0